Kortare fjällvandring i Arjeplogsfjällen

När vi åkte iväg på vår fjällsemester packade vi även med oss alla prylar som skulle tänkas behövas för en fjällvandring med övernattning i tält på fjället. (Kommer ett inlägg senare om våra packningsproblem…)

Vädret verkade bli bra så vi beslutade oss för att ge oss ut. Innan avresa meddelade vi campingägarna att vi skulle bli borta över natten samt åt vilket håll vi planerade att promenera. Sedan styrde vi bilen mot en parkeringsplats efter Silvervägen. Vi har tidigare mest uppehållit oss på den ”norra” sidan av Silvervägen men den här gången var vi sugna på att testa den andra sidan. Enligt kartan skulle det finnas en led åt det håll vi planerade att gå.

Fjällvandring

Eftersom att vi inte parkerade bilen där leden startade så hade vi lite problem med att hitta leden. Istället för att lägga energi på att försöka hitta leden tog vi sikte på platån vi skulle över, för väl upp på platån skulle det nog inte bli några problem att hitta leden.

Dimman låg tät över fjällkammen som vi skulle vandra över men vi började knalla ändå. Det borde lätta inom kort och skulle det inte göra det så kunde vi alltid vända om.

Fjällvandra

Vi tog det lugnt upp till platån, stannade och gjorde pauser, tittade på utsikten och lättade på 12-åringens packning emellanåt. Innan vi var uppe så hade dimman försvunnit helt.

När vi kom över kammen och kunde se utsikten i dalen nedanför kunde vi också bestämma ungefär vart vi skulle slå läger och härifrån kunde vi även se leden delvis. Vi hittade leden ned och började följa den. Vid en liten fjällbäck stannade vi och åt medhavd lunch.

En störreaktig rovfågel passerade ovanför våra huvuden när vi påbörjade vandringen ned mot sjöarna. Värmen var rätt så påtaglig och vi försökte dricka massvis med vatten. Jag vandrade i ett linne och självklart hade jag inte smörjt in mig med solskydd vilket resulterade i en härligt svidande bränna nästa dag.

Väl nere mellan sjöarna började vi leta tältplats. Marken var otroligt stenig och torr. Först hade vi tänkt slå läger vid den första sjön men där hittade vi ingen lämplig tältplats så vi vandrade vidare. En uttorkad myr, som var lut- och stenfri fick bli vår reservplats ifall att vi inte skulle hitta en bättre plats att slå upp tältet på.

Fjällvandra tält

Efter lite letande hittade vi dock en bättre plats, lagom nära en sjö och en bäck. Klockan var bara tidig eftermiddag när vi slog upp tältet så vi hade massa tid att roa oss med i mobilfritt land. Gick på upptäcksfärder, fiskade, letade spännande fjällväxter och spelade kort hela eftermiddagen.

När solen sänkte sig och sjön blev spegelblank fiskade vi hela familjen tillsammans med tusentals irriterande myggor.

Fjällvandra sjö

Fisken slutade till slut att nappa och vakade bara så där retfullt och vackert längre ut i sjön, då kröp vi ned i sovsäckarna i tältet och somnade gott.

Fjällvandra fiska

Vi vaknade till en gråmulen dag där regnet hängde i luften. Packade ihop tältet medan det fortfarande var torrt efter att ha ätit frukost i absiden. Även om vi egentligen inte hade bråttom tillbaka så var det lika bra att börja gå innan regnet kom i fatt oss och vi packade regnkläderna lättillgängligt innan vi började vandra tillbaka.

Fjällen

Vi gick samma väg tillbaka till bilen igen och den sluttning vi dagen innan vandrat nedför var nu ganska tung att ta sig uppför för ett par otränade, trötta ben. Stannade och pausade rätt så ofta och när vi äntligen kom upp på platån fyllde vi på med de sista sparade ölkorvarna och chokladbitarna för att benen skulle orka ned till bilen. Klarade oss från regnet så när på några droppar som retfullt gjorde så att vi bestämde oss för att ta på regnkläderna.

Sista biten ned till bilen tog vi leden som vi dagen innan hoppat över. När benen är trötta är det så mycket enklare att gå en väg där man inte behöver tänka lika mycket på navigeringen. I stället kan man njuta av utsikten och försöka fånga den där rovfågeln på bild.

Fjällvandring

Det blev en kort och relativt enkel fjällvandring. Men alldeles lagom för att ge mersmak för fler vandringar med hela familjen!